tuning wydechu w samochodzie. jak można go zmodyfikować

Układ wydechowy w samochodzie – jak można go zmodyfikować?

Układ wydechowy w samochodzie – jak można go zmodyfikować?

Miłośnicy sportowej motoryzacji często decydują się na wprowadzenie gruntownych zmian związanych z modyfikacją układu wydechowego. W wyniku takiej operacji dźwięk wydobywający się z wydechu podczas jazdy jest głośniejszy, bardziej basowy i ma wyraźnie sportowy pazur. Zobacz, jak można skutecznie przeprowadzić tuning wydechu.

Seryjny wydech w większości samochodów jest dość cichy i nie oddaje w 100% charakterystyki silnika, szczególnie jeśli masz w samochodzie wydajną jednostkę dużej pojemności. Rozwiązaniem jest tuning układu wydechowego. W ten sposób poprawiasz nie tylko osiągi swojego auta, ale także jego brzmienie po uruchomieniu silnika.

Tuning układu wydechowego w pojazdach – na czym polega?

Celem przeprowadzenia tuningu układu wydechowego jest głównie uzyskanie rasowego, basowego dźwięku wydobywającego się z rur wydechowych. Po przeprowadzeniu modyfikacji jednocześnie poprawiają się osiągi samochodu.

Podstawowe zmiany związane z tuningiem układu wydechowego w samochodzie to:

  • Zwiększenie średnicy rury wydechowej – takie tłumiki są większe niż te montowane seryjnie, dzięki czemu silnik oddaje więcej mocy, natomiast z wydechu wydobywa się głośniejszy, basowy dźwięk.
  • Wymiana katalizatora – taka modyfikacja jest dość ryzykowna, gdyż może negatywnie wpływać na normy emisji spalin, a te muszą zostać zachowane nawet po tuningu.
  • Modyfikacja kolektora wydechowego – dzięki takim zmianom uzyskasz basowy dźwięk, który idealnie pasuje do sportowego auta.

Alternatywna opcja to elektroniczna modyfikacja układu wydechowego. W tym przypadku tuning wydechu obejmuje montaż specjalnego sterownika wraz z emiterem dźwięku.
Dzięki temu możesz dowolnie sterować dźwiękiem wydechu bezpośrednio z kokpitu swojego samochodu.

Głośny wydech po tuningu – czy to legalne?

Europejskie normy jasno określają maksymalne wartości dla układów wydechowych pojazdów poruszających się po drogach publicznych. Za przekroczenie norm hałasu funkcjonariusz policji może ukarać Cię mandatem w wysokości 300 złotych.

W Polsce obowiązują inne normy hałasu dla aut z silnikiem diesla i inne dla aut benzynowych.

1. Diesel – maksymalna głośność wydechu to 96 dB.
2. Benzyna – maksymalna głośność wydechu to 93 dB.

Jeśli układ wydechowy będzie zbyt głośny, prawdopodobnie będzie emitował też nadmierną ilość spalin i szkodliwych gazów. W takiej sytuacji możesz stracić też dowód rejestracyjny,
a diagnosta nie podbija przeglądu technicznego umożliwiającego legalną jazdę po drogach publicznych.

Ile może kosztować tuning układu wydechowego?

Koszt przeprowadzenia tuningu układu wydechowego jest uzależniony od zakresu modyfikacji. Jeśli wymieniasz tylko rury na większe, wtedy wydatki to maksymalnie kilkaset złotych.

W nowoczesnych autach konieczne jest elektroniczne wprowadzenie zmian w układzie wydechowym – wtedy tuning dźwięku może generować koszty na poziomie do kilku tysięcy złotych.

Pamiętaj, aby wszystkie zmiany wprowadzać z udziałem profesjonalistów – tylko wtedy masz pewność, że zmiany są legalne i nie wpłyną negatywnie na bezpieczeństwo eksploatacji auta.

Układ wydechowy w samochodzie – jak można go zmodyfikować? Zapoznaj się z pozostałymi publikacjami.