Tuning silnika w sportowym samochodzie – na czym polega

Tuning silnika w samochodzie – na czym polega

Tuning silnika w samochodzie – na czym polega i czy jest to bezpieczne ?

 

W dzisiejszych czasach tuning samochodów przebiega zupełnie inaczej niż jeszcze kilkanaście lat temu. Na ten moment do zwiększenia mocy silnika w nowoczesnych samochodach sportowych potrzebne jest specjalistyczne oprogramowanie komputerowe. Zobacz, na czym polega chiptuning i w jaki sposób można zmodyfikować silnik w aucie.

Wielu kierowców sportowych samochodów po czasie posiadania takiego auta decyduje się na modyfikację silnika. Na ten moment najpopularniejsze są metody wykorzystujące technologię chiptuningu. W ten sposób skutecznie podnosimy moc silnika bez mechanicznej ingerencji
w podzespoły jednostki zamontowanej pod maską auta.

Chiptuning silnika – co to takiego?

W praktyce chiptuning silnika polega na podłączeniu specjalistycznego oprogramowania komputerowego do sterownika w pojeździe. W tym przypadku tuning obejmuje zmianę podstawowych parametrów sterownika jednostki silnika jak np.:

 

  • zwiększenie ciśnienia doładowania silnika,
  •  kąt wyprzedzenia zapłonu,
  • modyfikacja ilości paliwa wtryskiwanego do komory spalania.

Jest wiele parametrów, które rzutują na wydajność silnika, a także realną szansę na podniesienie jego mocy. Aby precyzyjnie wykonać chiptuning silnika, potrzebne jest: gniazdo diagnostyczne OBD i CANBUS, port BDM lub wylutowanie i przeprogramowanie kości EPROM w sterowniku silnika.

W nowoczesnych sporotwych autach tuning silnika metodą programową jest w 100% bezpieczny – oczywiście, jeśli specjalista wie, co robi. Nigdy nie można nadmiernie podnosić mocy jednostki silnika.  Rozsądna granica to ok. 10-20% dotychczasowej mocy.

Nadmierny wzrost momentu obrotowego i koni mechanicznych mógłby skutkować szybszym zużyciem poszczególnych elementów silnika np. wału korbowego.

Dlaczego warto przeprowadzić elektroniczny tuning silnika?

Elektroniczne przeprogramowanie sterownika silnika niesie ze sobą wiele korzyści. To przede wszystkim:

  • wzrost osiągów silników turbodoładowanych nawet o 20-30%,
  • wzrost osiągów silników wolnossących nawet do 10%,
  • redukcja zużycia paliwa przy codziennej ekonomicznej jeździe,
  • podniesienie wydajności jednostki silnika,
  • lepsza elastyczność pracy silnika w trudnych warunkach drogowych

Tuningowanie silników, podnoszenie mocy i zwiększanie momentu obrotowego przynosi efekty nie tylko w kwestii wydajności, ale także poprawy komfortu jazdy samochodem.
Jeśli silnik jest dynamiczniejszy, wtedy jazda po prostu staje się przyjemniejsza.

Mechaniczny tuning silnika – czy wciąż warto to robić?

Takie modyfikacje warto przeprowadzać wyłącznie wtedy, kiedy zamierzamy dość mocno podnieść moc jednostki. Jeśli celem jest wzrost mocy o sporo ponad 100 koni mechanicznych, wtedy nie ma wyjścia i trzeba wymienić kilka podzespołów.

  • W ramach mechanicznego tuningu silnika warto wymienić:
  • tłoki,
  • wał korbowy,
  • gaźnik (tylko w przypadku starszych samochodów),
  • uszczelki i pokrywę silnika,
  • pierścienie tłokowe,
  • zawory.

W przeciwnym razie mogłoby dojść do uszkodzenia silnika, a wtedy remont może wygenerować wydatki sięgające nawet kilkunastu tysięcy złotych.

W tym artykule dowiedziałeś/aś się na czym jest Tuning silnika w sportowym samochodzie – na czym polega i czy to bezpieczne?

Zapoznaj się z pozostałymi publikacjami.